YOUPLUS

B12 Vitamini Nedir, B12 Eksikliği Belirtileri Nelerdir?

B12 Vitamini suda çözünen vitaminlerden olan B vitaminleri ailesinin bir üyesidir.  Çoğunlukla hayvansal kaynaklı gıdalarda bulunan bir vitamin olduğu için vejetaryen ve vegan beslenen kişilerde sıklıkla görülür. Ayrıca merkezi sinir sisteminde, sinir hücrelerinin iletiminde ve kırmızı kan hücresi (eritrosit) üretiminde rol oynadığı için unutkanlık, konsantrasyon problemleri, kansızlık gibi belirtiler genellikle B12 vitamini eksikliği ile ilişkilendirilir. Peki, B12 vitamini eksikliği nasıl anlaşılır? Dilerseniz bir kan tahlili ile B12 vitamini seviyenizi öğrenebilir ve eksiklik durumlarında B12 vitamini içeren takviyelerden faydalanabilirsiniz.

B12 Vitamini Nedir, B12 Eksikliği Belirtileri Nelerdir?

B12 Vitamini Nedir?

B12 vitamini kobalamin olarak da bilinir. Vücudumuz B12 vitaminini kendi kendine üretemediği için eksiklik durumunda dışardan alınması zorunludur. Temel rolleri arasında nöron olarak bilinen sinir hücrelerinin normal fonksiyonlarının desteklenmesi, kırmızı kan hücresi üretimi ve bizi biz yapan DNA’nın sentezlenmesi gelir. Gün içinde enerjik kalmanıza, hafıza konsantrasyonun desteklenmesine, kalp-damar hastalıklarından korunmaya destek olur1.

B12 Vitamini Nedir?

B12 Vitaminin Faydaları Nelerdir?

Vücutta üretilemediği halde birçok fonksiyonu olan B12 vitaminin faydalarını sizin için listeledik:

  • B12 vitamini kırmızı kan hücresi üretiminde rol oynar. Kansızlığa karşı korur1.
  • Gebelik döneminin sağlıklı geçirilmesi için B12 vitamin seviyelerinin yeterli miktarda olmasına dikkat edilmesi önerilir. B12 vitamini bebeğin sinirsel gelişimi için önemli olduğu gibi erken doğum riskine karşı koruduğu da bilinir1.
  • 2500 sağlıklı yetişkinde hem düşük B12 vitamini seviyeleri hem de düşük kemik mineral yoğunluğu olduğu görülen bir çalışma sonucunda B12 vitamininin kemik sağlığını desteklediği söylenir1.
  • Yaşa bağlı maküler dejenerasyon olarak geçen görüş problemi geliştirme riskine karşı koruma sağlar1.
  • Depresyon gibi duygudurum belirtilerine karşı koruma sağlar1.
  • Merkezi sinir sistemi hastalıklarına karşı koruma sağlamaya yardımcı olur1.
  • Enerji seviyelerinin artışını destekler1.
B12 Vitaminin Faydaları Nelerdir?

B12 Vitamini Kaç Olmalı?

Vücudumuz için bunca faydası olan B12 vitamininin ideal seviyesini bilmek ve bu seviyeyi korumak için alınacak doz hakkında da fikir sahibi olmak önemli. Örneğin; 14 yaş ve üzeri erişkinler için B12 vitaminin günlük alım miktarı 2,4 mcg’dır. Günlük alım miktarı kişinin yaşına, fiziksel aktivitesine, yaşam tarzına, varsa sahip olduğu hastalığına göre değişkenlik gösterir. B12 vitamini emilim yüzdesi yüksek olan bir vitamin olmadığı için B12 vitamini eksikliği tedavisi için günlük 500 mcg alınması önerilir. Bu dozun yaklaşık 10 mcg’ının emildiği düşünülebilir2.

Tüm bunların yanı sıra yiyeceklerde doğal olarak bulunan B12 vitaminine erişmek ve emilimini sağlamak için mide asidine ve intrinsik faktöre ihtiyaç var. Ancak yaş aldıkça intrinsik faktör ve mide asidi üretimi azaldığı için 50 yaş ve üzeri erişkinler B12 vitamin eksikliğine daha duyarlıdır3. Bu zayıf emilim riski nedeni ile National Institue of Health (NIH-Ulusal Tıp Akademisi) 50 yaş üzerindeki bireylerin B12 vitamini ihtiyaçlarını takviyeler ya da B12 açısından zenginleştiriliş gıdalar yolu ile almasını önerir4.

B12 Vitamini Kaç Olmalı?

B12 Vitamini Eksikliği Neden Olur?

B12 vitamini suda çözünen bir vitamin olduğundan ve vücutta uzun süre depolanamadığından eksikliği ile sıklıkla karşılaşılabilir. Vücuda alınan B12 vitamininin emilebilmesi ve dolaşımda etki gösterebilmesi için mideden intrinsik faktör adı verilen maddenin salgılanması gerekir. Genetik problemler nedeni ile bu faktör salgılanamadığında B12 vitamini emilemez. Bunun dışında B12 vitamin eksikliği, diyet yolu ile yetersiz alınmasından ya da emilimini engelleyen herhangi bir ilaç kullanılmasından dolayı da karşımıza çıkabilir. Ayrıca aşağıdaki durumlar sizin için geçerliyse B12 vitamini eksikliği ile karşılaşabilirsiniz3.

  • 50 yaşın üzerinde olmak
  • Vejetaryen ve vegan diyetle beslenmek
  • Chron ya da çölyak hastalığı gibi gastrointestinal (mide-barsak) sistem hastalarına sahip olmak
  • Mide küçültme ameliyatı ya da barsak operasyonu geçirmek
  • Düzenli alkol kullanmak

B12 vitamini eksikliğini fark etmek zaman alabilir. Hatta kimi zaman başka bir B vitamini ailesi üyesi olan folat (folik asit-B9 Vitamini) eksikliği ile karıştırılabilir. B12 ve B9 vitaminlerinin ortak çalıştığı noktalar vardır ve düşük b12 seviyesi düşük folat seviyesini de gösterebilir5. Eksiklik riski altında olduğunuzu düşünüyorsanız bir sağlık profesyoneline başvurup kendiniz için uygun takviyelerden faydalanabilirsiniz.

B12 Vitamini Eksikliği Neden Olur?

B12 Vitamini Eksikliği Belirtileri Nelerdir?

B12 vitamini eksikliği hemen fark edilemese de belirtilerini öğrenirseniz erken müdahale ile B12 takviyesi yapmanız mümkün. Gelin, B12 vitamini eksikliğinin belirtilerine birlikte bakalım:

  • B12 vitamini kırmızı kan hücresi üretiminde görev aldığı için eksikliği durumlarında kişilerin ten renklerinde solma, sarılık gibi belirtiler gözlemlenebilir5.
  • Yine B12 vitamini eksikliğine bağlı kansızlık durumunuz var ise baş dönmesi ve nefes darlığı gibi belirtiler yaşayabilirsiniz5.
  • Diğer yandan enerji metabolizmasında görev aldığı için eksikliğinde yorgunluk ve ağrıdan şikayetçi olabilirsiniz5.
  • Ayrıca sinir hücrelerinin üzerinde sinirsel iletimden görevli olan myelin adı verilen bir kılıf vardır. Bu kılıfın yapımında B12 vitamini görevlidir. Eksikliğinde ise uyuşukluk ve iğne batması gibi belirtilerle kendini gösteren sinirsel hasarlanmaya sebep olabilir5.
  • Eğer B12 eksikliği nedeniyle göze ulaşan sinirlenmelerde hasarlanma oluşmuşsa görüş bulanıklığı ile karşılaşabilirsiniz5.
  • B12 vitamini eksikliği olan kişilerde depresyon gibi duygu durum değişiklikleri yaşanabilir5.

Son olarak B12 vitamini eksikliği cinsellik konusunda da sorunlara yol açabilir. Eğer B12 nedeniyle depresif bir ruh halindeyseniz B12 takviyesi yaparak sorunu aşabilirsiniz6,7.

B12 Vitamini Eksikliği Belirtileri Nelerdir?

B12 Vitamini ile ilgili sık sorulan sorular

B12 vitamini ile ilgili aklınıza takılanlara yanıt bulmak için sık sorulan sorular ve yanıtlarına mutlaka göz gezdirmelisiniz.

  • B12 Vitamin eksikliğine ne iyi gelir?

B12 vitamini eksikliği anlaşıldıktan sonra eksikliğe bağlı durumların ortadan kaldırılmasına destek olmak amacıyla kişinin yaşı, mevcut bulunduğu duruma bağlı olarak uygun doz belirlenip B12 vitamin takviyesi alması önerilir.

  •  B12 vitamini eksikliği tedavi edilmezse ne olur?

B12 vitamini depoları doldurulmadığında eksikliğine bağlı ortaya çıkan durumların artışı söz konusu olabilir. Örneğin, ileri derecede kansızlık (megaloblastik anemi), görme sinirlerinde hasarlanmaya bağlı görüş problemleri (makular dejenerasyon), depresif duygu durum gibi…

  • B12 Vitamini kilo aldırır mı?

Tek başına B12 vitamini kilo alımına sebep olmaz. B vitaminleri tüm aile üyeleri bir arada ve yüksek dozlarda kullanıldığında enerji metabolizmasını hızlandırdıkları için kişide iştah açımına bağlı kilo artışına neden olabilir.

*Bu açıklamalar hekim tavsiyesi yerine geçmez. Takviye edici gıdalar herhangi bir hastalığı teşhis, tedavi, iyileştirme veya önleme amacı taşımamaktadır. Detaylı bilgi için sağlık profesyonellerine danışın.

B12 Vitamini ile ilgili sık sorulan sorular

Referanslar

  • Bilimsel Kanıtlara Dayalı B12 Vitaminin 9 Faydası. Alıntılanma tarihi: 08.11.2020

https://www.healthline.com/nutrition/vitamin-b12-benefits

  • Carmel R. How I treat cobalamin (vitamin B12) deficiency. Blood. 2008; 15;112(6):2214-21
  • Vitamin B12 Dozu: günde ne kadar alınmalıdır? Alıntılanma tarihi: 08.11.2020

https://www.healthline.com/nutrition/vitamin-b12-dosage

  • B 12 Vitamini. Alıntılanma tarihi: 08.11.2020

https://ods.od.nih.gov/factsheets/VitaminB12-HealthProfessional/

  • B12 Vitamin Eksikliğinin 9 Belirtisi. Alıntılanma tarihi: 08.11.2020

https://www.healthline.com/nutrition/vitamin-b12-deficiency-symptoms#TOC_TITLE_HDR_2

  • Cinsel Sağlığı İyileştirmek için 8 ipucu. Alıntılanma tarihi: 08.11.2020

https://www.medlife.com/blog/8-best-tips-tricks
-improve-sexual-health/#:~:text=Vitamin%20B
%20complex%20boosts%20sexual,overall%2
0sexual%20drive%20and%20libido
.

  • Gökçen K. ve Gökçen P. Effects of Vitamin B12 Deficiency on Ejaculation Time in Patients with Chronic Gastritis. Journal of Urological Surgery, 2019;6(3):244-251
Referanslar